Zonder QR code kom je niet naar binnen. Zonder ISBN op je boek komt je boek niet binnen (de boekenbranche).
Behoren de publieke omroepen tot de boekenbranche? Behoren de openbare bibliotheken tot de boekenbranche?
De afgelopen 13 jaar heb ik ‘de macht van het ISBN’ ontdekt, want mijn roman heeft geen ISBN.
Maar toch wil ik binnenkomen, bij jou, als lezer(es).
Toen ik besloot om geen ISBN op het boek te plakken, besefte ik onvoldoende de impact die het zou hebben. In het begin zei ik weliswaar niets over het feit…
Maar toen het eenmaal algemeen bekend werd – nadat de publieksjury van een literaire prijs het boek had bejubeld, dat mijn boek geen ISBN heeft…
Toen werd ik zeer doeltreffend volledig lam gelegd, volledig onterecht maar juridisch correct.
Ik besefte toentertijd niet dat de boekenbranche zich over de afgelopen 200 jaar heeft ontwikkeld. Succesvolle uitgeverijen konden groeien, en werden vaak van vader op zoon, of dochter, doorgegeven… Zodoende zijn sommige (familie) uitgeverijen uitgegroeid tot spelers van wereldformaat. In 1965 introduceerden ze het ISBN, waardoor ze een volledige controle kregen over de boekenbranche.
De mediaconglomeraten beslissen welke boeken in de media verschijnen, welke auteurs op TV in beeld verschijnen, en welke boeken jij zal lezen…
Eén geluid, dat via allerlei media tot je komt, dat werkt het beste.
Jim Morrison (zanger van The Doors), zei al in 1968, “Whoever controls the media, controls our minds”